Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility תאורת מוזיאון הלוחם היהודי במלחמת העולם השנייה | לטרון
top of page

תאורת מוזיאון הלוחם היהודי במלחמת העולם השנייה | לטרון

יזם: העמותה להקמת מוזיאון הלוחם היהודי במלחמת העולם השנייה | עיצוב תאורה: עמיר ברנר, אלה כהן | אדריכלות: זלמן עינב, חיים דותן, צביקה תמרי | אדריכלית פנים: עינת קליין | אוצרת המוזיאון: ד"ר תמר קטקו | עיצוב תצוגות: סטודיו ניצן רפאלי | ניהול פרויקט: דן זיגמונד | יו"ר העמותה: אלוף במיל' חיים ארז | מנכ"ל מוזיאון: תא"ל במיל' צביקה קן-תור | מנהלת קשרי ציבור: איילת כפרי | הקמה, התקנה ותכנות: דנאור | צילום: נועה ברנר |


"מוזיאון הלוחם היהודי במלחמת העולם השנייה על שם הנשיא חיים הרצוג" נפתח לקהל אחרי שלוש שנים של תכנון והקמה. המבקרים נחשפים לחוויה ייחודית המעבירה את התוכן בצורה אינטראקטיבית - שילוב בין מסכי-מגע, צילומים, פרטי לבוש, מכתבים אישיים, סרטים תקופתיים אותנטיים לצד קטעי שחזור מומחזים בעזרת שחקנים. כל אלה ממוקמים בחללי תצוגה מרהיבים כשלכל אחד מהם צבעוניות אופיינית, תפאורה, תאורה, מוזיקה ואפילו טמפרטורה מתאימה.





לובי הכניסה רחב הידיים מואר בעוצמת הארה גבוהה יחסית, כאשר עולם הצבעים ורמת האור מתכתבים עם חוץ-המוזיאון, שם מוצגים על החול טנקים, רכבים וכלי שריון אפורים מתקופות שונות. הלובי מהווה חלל מעבר להתאקלמות בין האור הבוהק שחווה המבקר לפני שנכנס למבנה, ועד הרגע בו יתחיל במסע בתוך חדרי התצוגה.




בתחנה הראשונה אחד הקירות מציג את טווח השנים והארצות בהן מתמקד המוזיאון. גופני-הספרות המציגים את השנים הרלוונטיות הוארו בתאורה פנימית, והקו התחתון אשר גם הוא מואר יוצרים קיר-מידע סטאטי המלווה את הסבר המדריכים אודות הביקור. המוזיאון מלווה את סיפורם של למעלה ממיליון וחצי לוחמים יהודים שלחמו בצבאות של מדינות רבות במלחמת העולם השנייה במאמץ המשותף להבסת היטלר וצבאו. הסיפור שלא סופר עד היום על גבורתם של הלוחמים היהודים במלחמת העולם השנייה, מוסיף נדבך חשוב לתקופת השואה בה נספו מיליוני בני אדם.



מעלית הזמן היא חלל מלבני, בו כיסאות-שרפרף – ולאחר התמקמות קבוצת המבקרים האור הכללי מתעמעם ומתחיל סרט המוקרן באופן משולב אל כל קירות החדר. הסרט מדמה ירידה לעומק האדמה, במסע לתקופה אחרת. גופי התאורה שהוטעמו בחלק התחתון של הקיר ממשיכים להאיר גם כשהסרט מוקרן כחלק מאשליית החלל.  



בסיום הסרטון נפתחת דלת בצידו המרוחק של החדר והמבקר שעינו התרגלה לרמת אור נמוכה, מתחיל את המסע הרגלי במוזיאון. החדר הבא הינו דגם ענק של גלובוס, שמעליו מיתמרים מעין עננים, ספק-עשן ספק רוח-סערה. המודל מואר וצבעיו משתנים בלופ, בעזרת גופי תאורה חכמים, שתוכנתו לכדי מופע-אור, שהינו דימוי ציורי של ענני המלחמה מעל אירופה.



המעבר הבא מוביל אל חדר בו כל קיר הינו מסך הקרנה, עליו מידע על הארצות ויחידות הצבא שלקחו חלק בקרבות. פס התאורה המוטמע בתקרה משאיר רמת-אור מספיקה ובו בזמן לא פוגם בהקרנת המידע על הקירות. כל המסכים הינם מסכי מגע, והמבקר מוזמן להקיש על נושא המעניין אותו, ומיד הוא מקבל עוד פרטים המרחיבים את היריעה.




בכניסה לאולם המוקדש ללוחמים היהודים בצבא הרוסי עוטפת את המבקרים תחושת צינה. מערכת מיזוג חזקה במיוחד מורידה את הטמפרטורות בצורה ניכרת ומוסיפה לצבעוניות האפורה תכלכלה שמייצרת אווירת חורף. רצפת החדר מוארת בכחול וירוק ומשלימה את החוויה. עם תחילת ההסבר של מדריך הקבוצה בחדר מתעמעם האור, והאווירה הופכת לחורפית ואפורה אפילו יותר.



החדר הבא מוקדש ללוחמים היהודים בצבא ארצות הברית. הצבעוניות בחדר – כמו גם התאורה מתכתבות עם צבעי הדגל האמריקאי – אדום כחול ולבן. דגמי המשחתות, הספינות והמטוס התלוי מהתקרה מוסיפים עומק, ואורות נעים [MOVING LIGHTS] שמאירים באלומות צרות את הקירות והרצפה, מדמים זרקורים של מגדל פיקוח או פנסי אווירונים של האויב. גם בחדר זה התאורה דינאמית ומשתנה במהלך הסיור, בתזמון עליו מחליט המדריך, ברגע שסיים לדבר, ומפנה את המבקרים למסכי המגע.



אולם הפרטיזנים מוקף עצי-יער צפופים וגבוהים באווירה אפלולית ומלאת צללים. מעל ראשי המבקרים גשר ברזל עליו מודל מוגדל של רכבת, שהקטר שלה נוטה מהמסילה. התאורה מדגישה את המודל, ואף משתנה ברגע מסוים בהתאם להתרחשות הדרמטית – כאשר נשמע קול פיצוץ, ונראים הבזקי אור המשלימים את האשליה. על הרצפה תאורת צלליות [גובו] של עלים, התורמים לאווירה.




המעבר החד לחדר שטוף אור בעיר הצעירה תל-אביב מביא עימו תחושת קיץ בוהק. התפאורה מייצגת מרפסת טיפוסית בעיר העברית הראשונה והתאורה הבהירה משלימה את התמונה.



חלל הישיבה המסכם הינו חדר גדול, שעל קירותיו המעוגלים מוקרן נוף החזון העברי של עמק ושדות. מושבי העץ הינם רב-תכליתיים, ובצד השני של כל משענת ממוקמים ארונות תצוגה, בהם פריטים אותנטיים. התצוגות מוארות בגופי תאורה זעירים, המכוונים למוצגים ומדגישים אותם על הרקע הכהה.




המסלול מסתיים באותו אולם בו התחיל – כעת המבקרים מסתובבים חופשי בין התצוגות – בהן ציורים מקוריים, צילומים ואפילו אוסף פרחים מיובשים של לוחם שזה היה תחביבו. התאורה מכוונת אל קירות התצוגה, ותחושת האור מעניקה אופטימיות ותקווה.



במבנה המוזיאון ממוקמים חדרי הרצאות מודולריים, וספרייה מרווחת המציעה למבקר שפע של מידע להשלמת הביקור. בשל גובה התקרה והמידוף הגבוה מיקמנו גופי תאורה המאירים מעלה-מטה על הקיר, ומשלימים את הקו העיצובי הוורטיקלי. עיצבנו גם פסי תאורה ארוכים התלויים מהתקרה המייצרים אור אחיד ובהיר, בהתאם לפונקציונליות הנדרשת.



הסיור במוזיאון מיועד לקהל מבקרים מגיל שבע-עשרה [כיתה י"א] ומעלה. יש לתאם את הביקור מראש. פרטים נוספים ניתן למצוא באתר מוזיאון הלוחם היהודי במלחמת הועלם השנייה – בקישור המצורף כאן.

                                   

                                                                                                  עמיר ברנר, מרץ 2024

                                                                                            

bottom of page