Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility כנסיית השילוש הקדוש | אור, ארכיטקטורה ורוח המקום
top of page

כנסיית השילוש הקדוש | אור, ארכיטקטורה ורוח המקום

אדריכל: מרטין איוונוביץ' אפינגר | עיצוב תאורה: עמיר ברנר, אלה כהן | מהנדס חשמל: איתן בסיס | ניהול פרויקט: יוחאי עשהאל, אסי אבשלום | יזם הפרויקט: הרשות לפיתוח מזרח ירושלים, הרל"י | ביצוע: פיתוח מזרח ירושלים, פמי".


כנסיית השילוש הקדוש בירושלים היא כנסייה רוסית הממוקמת בכיכר מוסקבה, במגרש הרוסים בעיר. היא נבנתה בין השנים 1860–1872 בהנחיית "החברה הארץ-ישראלית הרוסית-אורתודוקסית הקיסרית" שפעלה בירושלים בתקופה העות'מאנית.



כנסיית השילוש הקדוש - שלג על העיר

הכנסייה נבנתה עבור צליינים שהשתכנו במגרש הרוסים מתוך הנחה שרוב הצליינים יעדיפו להתפלל בכנסיות ההיסטוריות שבתוך העיר העתיקה. לפיכך אין זו כנסייה גדולה. למעשה היא המבנה הקטן בשטחו במערך המבנים במגרש הרוסים. גובהה, המורכבות הארכיטקטונית והסגנון המפואר בו נבנתה, הופכים אותה למבנה ייחודי ובולט במתאר הנוף הירושלמי.

כנסיית השילוש הקדוש, מגרש הרוסים, ירושלים

האדריכל הרוסי-גרמני מרטין איוונוביץ' אפינגר תכנן את הכנסייה כבזיליקה בעלת שמונה כיפות בגבהים שונים, אשר בראשיהן צלבים. הכנסייה מושפעת מסגנון הרונדבוגן (Rundbogenstil) ומתכתבת במראה החזית שלה עם מנזר העלייה לשמים שנמצא בקרמלין במוסקבה. המבנה כולל אלמנטים רנסאנסיים, ביזאנטיים, חלונות מעוטרים בסגנון נאו-קלאסי, קשתות עיוורות, רצועות לומברדיות ועוד.


הדמיית מחשב של עיצוב התאורה



ריבוי הפרטים הארכיטקטוניים והקישוטיים וגודלה הצנוע יחסית של הכנסייה, הגדירו את סוג גופי התאורה ואת הכמות הרבה שלהם. היה עלינו לתרגם לשעות הלילה את הפרופורציות הארכיטקטוניות, את ההרמוניות ואת היופי של קישוטי החזית. בנוסף רצינו לשקף את האופי הרוחני ואת ייעודו המקורי של האתר כמקום תפילה.



עיצוב ייחודי ונדיר כל כך דוגמת כנסיית השילוש הקדוש, מכתיב שהתאורה תשמר מראה קסום ותעצים את אופי האדריכלות המקורית גם בשעות החשכה. מלאכת התכנון הזכירה לנו במידה רבה תאורת תיאטרון המבקשת להעניק לתפאורה נפח ועומק.




בניגוד למקובל בתאורת מבנים, התחלנו מהפרטים הקטנים. הארנו חלונות וחלונות עיוורים, קרניזים, גומחות, וצלבים. הדגשנו את הפילסטרים ואת השינות ההפוכות. גופי תאורה היסטוריים, שהיו חלק מהמתחם הוסבו לתאורת LED, כדי להתאימם לתקנים ולדרישות הסביבתיות. אחר-כך עברנו לכיווני העצמה של האור כדי להשיג את האיזונים המקוריים בין הרכיבים. כמו ציור בעיפרון בעצמות לחיצה שונות ובעובי קו מתחלף. הפרטים הקישוטיים הנפרדים החלו להצטרף לתמונה כוללת. הוספנו באזורים מסוימים תאורה לקירות והארה של איזור הבסיס להשלמת התמונה.


שימוש בגופי התאורה האותנטיים, בהם הוחלפו הנורות לתאורת LED

כנסיית השילוש הקדוש היא "עוף נדיר" בארכיטקטורה של ישראל, ככזו בקשנו להפיח ממד אגדתי גם בתמונת הלילה שלה, זהו נדבך נוסף בתאורת הארץ שלנו.



אתם מוזמנים לבקר ולהתרשם.

הפרוייקט נחנך בחודש ספטמבר 2021.


לביקור באתר הכנסייה ניתן להיכנס דרך הקישור הבא



bottom of page