Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility קמפוס אומנויות ירושלים
top of page

קמפוס אומנויות ירושלים

ארבעה בתי ספר | שלושה בניינים | שני ראשי עיר | קמפוס אחד

חברת עדן, עיריית ירושלים, המשרד לענייני ירושלים, פדרציית ניו יורק UJA והקרן לירושלים | אדריכלות: אפרת-קובלסקי אדריכלים | אדריכלות נוף: אורי זק רייכר | עיצוב תאורה: עמיר ברנר, אלה כהן | חשמל: איטקין בלום. ערן בלום, רעי וייס, יוסי תפארת, אלעד חן | גופי תאורה בעיצוב מיוחד לבית הספר 'מוסיקה מהמזרח': אברהם אברג'יל | ניהול פרוייקט: אהוד תייר, יוני גולדשטיין, אבנר קמפניינו, אמיר רוטשילד | צילומים: נועה ברנר, עמיר ברנר.


כשגוזרים את הסרט אחרי שש וחצי שנים של עבודה, קשה לבחור ממה להתחיל - מהדיאלוג הפורה עם משרד האדריכלים, מהמפגשים עם הצוותים המקצועיים של בית הספר, משיתוף הפעולה עם אדריכל הנוף או מהעבודה עם מנהלי הפרויקט שהיו מעורבים בכל פרט ובכל פינה.

קמפוס אמנויות ירושלים

הקמפוס מאגד בשלושת בנייניו ארבעה בתי ספר העוסקים באמנות: בית הספר למשחק 'ניסן נתיב', בית הספר לקולנוע 'סם שפיגל', בית הספר לתיאטרון חזותי', ו'המרכז למוסיקה מן המזרח – אקדמיה למוסיקה מזרחית קלאסית'.

בניין בית הספר למשחק ניסן נתיב

את אבן הפינה הניח ראש העיר ניר ברקת, ואת הסרט גזר ראש העיר משה לאון. היזמים, התורמים והעוסקים במלאכה ביקשו להקים מרחב, שיגדיר מחדש את מרכז העיר ירושלים כמרכז תרבות ויצירה, ויפעל לקיומם של שיתופי פעולה בין תחומיים. הלימודים בקמפוס יאפשרו ליוצרים ליהנות מהחיים במרכז העיר ולתרום לפיתוחם, התושבים והמבקרים בירושלים יזכו ליהנות ממרכז תרבות פורה ותוסס – הכולל שטח ציבורי פתוח (שצ"פ) שישמש גם לרווחת תושבי העיר.

בניין בית הספר לקולנוע סם שפיגל

כשניגשנו לעצב את התאורה לחזיתות המבנים – בחרנו להתמקד בהארת המבנה מבפנים החוצה, על-מנת להדגיש את העיצוב האדריכלי הייחודי, מיפתחי הבטון בחזיתות, משטחי החלונות השקופים ותריסי האבן האנכיים – היוצרים מקצב מקוטע א-סימטרי, שמשלים תמונה אורבנית מיוחדת.

בניין בית הספר לתיאטרון חזותי

הכניסות לכל אחד מבתי הספר תוכננו כאלמנט אדריכלי החורג מקו הבניין, כמו גם חומר הגימור שאיננו מחופה אלא בטון חשוף. באור יום המרכיב העיצובי בולט לעין. רצינו להדגיש את הכניסות גם בשעות החשכה, על-ידי יצירת קופסת-אור. מיקמנו מקבץ גופי תאורה ריבועיים בתקרת הכניסה כשבכל כניסה כמות שונה של גופי תאורה – בהתאם לגודלה. האור החם בוהק, מזמין להיכנס ומשיג את ההבלטה המבוקשת.

מקבץ גופי תאורה ריבועיים בתקרת הכניסה

הכיכר האורבנית בין הבניינים מהווה מקום מפגש רב-תכליתי, עריכת מופעים, ימי סטודנט, כנסים וחגיגות. שאפנו לשמר בכיכר מרחב פתוח, ללא עמודי תאורה, ובה בעת להבטיח את הארת כל המתחם. עיצבנו גרלנדה מודרנית ייחודית. את נורות הליבון החליפו גופי תאורת לד מאורכים, אשר תלויים ומחוזקים בכבלי הפלדה אל קירות הבניינים.

האור נופל על האבן הירושלמית, מדגיש את הזהבהבות שלה, ומוחזר גם באופן בלתי-ישיר מקירות הבניינים התוחמים את הכיכר. התוצאה המתקבלת הינה אור אחיד וזוהר, ללא פינות חשוכות.


גרלנדה מודרנית ייחודית

לכל אחד מבתי הספר אופי עיצובי אדריכלי ייחודי המותאם לצרכיו – ובהתאם תוכננה התאורה בכל אחד מהבניינים, וזאת תוך יצירת שפה עיצובית משותפת לחללים השרותיים בכל הקמפוס.


בית הספר לקולנוע 'סם שפיגל'. בניין בן 7 קומות, ששטחו הכולל כארבעת אלפים מטרים מרובעים. המבנה הגדול ביותר בקמפוס, ובו אולמות, אולפנים, כיתות וחדרי עריכה. העיצוב האדריכלי גאומטרי נקי, מרצפות וקירות של בטון חשוף, לצד צבעוניות המשלבת בין הצבע הירוק לבין עץ טבעי. תאורת המסדרונות מדגישה את הקווים הארוכים, ומתכתבת עם ההסתעפויות בפרוזדורים.


שלושה אולמות הקרנה חדישים בבניין, כל אולם יכול לאכלס מספר שונה של צופים – ובכולם התאורה מוסיפה את הקסם המתאים, ויוצרת בו זמנית אווירה אינטימית וחגיגית. כל המערכות נשלטות-דימר וניתן לשנות את מספר המנורות ועוצמת האור על פי צורך בכל זמן נתון.

התאורה מוסיפה את הקסם



מרפסת ארוכה בקצה לובי קומת אולמות ההקרנה מאפשרת אתנחתא נעימה באוויר הירושלמי

כיתות הלימוד מוארות בעזרת פסי תאורה נשלטי דימר, המאפשרים להנמיך את רמת האור בשעת הקרנת סרטים על הלוח ולהגביר את עוצמת התאורה בשיעורים.


כיתת לימוד - מוארת בעזרת פסי תאורה

מועדון סטודנטים אינטימי מאפשר התרגעות – למול הנוף של ירושלים. התאורה משלימה את האווירה הנינוחה.

מועדון הסטודנטים - התאורה משלימה את האווירה

'בית הספר לתיאטרון חזותי' בית הספר ממוקם בבניין בן שלוש קומות. בקומתו העליונה גג פתוח, אשר ישמש מתחם בילוי, מופעים ומיצגים. בית הספר עבר למתחם החדש אחרי יותר משלושים-שנות פעילות באזור התעשייה תלפיות. מנהל בית הספר ביקש כבר בתחילת הדרך לשמר את המראה התעשייתי שבתוכו היו רגילים ליצור. הוא ציין "אור כמו במפעל, כמו במוסך – שיהיה פשוט מלא אור".


גופי תאורה עם ניראות תעשייתית

מאחורי בקשה זו עומדת הגישה של התיאטרון החזותי, לפיה כל מקום יכול להפוך 'תיאטרון'. לובי המעליות, פרוזדורים, מעליות ומרתפים. בחרנו גופי תאורה עם ניראות 'תעשייתית' שאינה מסיחה את הדעת מבחינה עיצובית, כדי לשמור על מראה טבעי, שיספק שטיפה, "מלא-אור", ויאפשר יצירה בכל פינה בחללי המבנה.


אור בהיר, המאפשר יצירה בכל אחד מהחללים. גם במסדרון




בבניין ממוקמים גם אולמות רב-תכליתיים, בעלי גמישות עיצובית, ושפע של אופציות מבחינת תאורה. גופי תאורה חכמים, לצד גופי תאורה אדריכלית, אשר כולם מחוברים למערכת בקרה ושליטה ממוחשבת, ויכולים ליצור עבור כל מופע תמונות אור אחרות, במיקומים שונים, ולפי דרישות היוצרים.

אולם רב-תכליתי. מערכת תאורה חכמה

'המרכז למוסיקה מן המזרח – אקדמיה למוסיקה מזרחית קלאסית' – המרכז למוסיקה מן המזרח ממוקם בבניין בית הספר לקולנוע, יש לו כניסה נפרדת ואופי עיצובי ייחודי משלו. כבר בלובי הכניסה ממוקמים גופי תאורה אוריינטליים, השוברים החלל הקובייתי ואת "אור-המסדרון".


לובי הכניסה - גופי תאורה אוריינטלים

אור מסדרון באווירה אחרת

בחדרי הלימוד פרושים שטיחים שנועדו לספוג את החזרי הקול של כלי הנגינה מהרצפה, ובה בעת מעניקים תחושה ביתית וחמה. לכל חדר אפשרות לשליטה נפרדת על רמת ההארה לפי צרכי המורה והתלמידים.

חדר לימוד - כלי נגינה, שטיחים ואור הניתן לעמעום

אולם המופעים הרב-תכליתי מואר ב"אור עבודה" היוצר שטיפת אור אחידה, ובין פנסי השטיפה הוספנו גופי תאורה אוריינטליים, המשתלבים באווירת הלימודים במקום.

אולם המופעים הרב-תכליתי - אור עבודה המייצר גם אווירה יחודית

ביציאה מן הקמפוס לרחוב בצלאל - כיכר מדורגת מקבילה לשיפוע הרחוב, ובתוכה תוואי מרושת של שבילים, מלווים באדניות-אבן גדולות ובתוכן צמחייה. גופי התאורה שבחרנו להציב בכיכר משתלבים בינות לערוגות האבן ואבני המדרך, בעלי פיזור אור של שלוש-מאות-שישים מעלות - ומייצרים תמונת אור מלאה זוהר, ובה בעת שוטפים את האבנים באור אחיד.


גופי תאורה המאירים בשלוש-מאות שישים מעלות

הקמפוס נחנך רשמית ביום חמישי, שלושה בנובמבר 2022, בנוכחות ראש העיר משה ליאון, ראש העיר הקודם ניר ברקת, תורמים, מנהלות בתי הספר וצוות היוצרים. שנת הלימודים האקדמאית נפתחה – ומאות סטודנטים יפקדו את חדרי הלימוד, המועדונים והאולמות. בהצלחה.


עמיר ברנר,

נובמבר 2022

bottom of page