Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility פארק החוף | אדריכלות, נוף ותאורת הארץ
top of page

פארק החוף | אדריכלות, נוף ותאורת הארץ

זוכה ציון לשבח בתחרות LIT 2023 | חברת "אתרים", עיריית תל-אביב | אדריכלות נוף: סטודיו אורבנוף | עיצוב תאורה: עמיר ברנר, אלה כהן, טל עמיר | יועץ חשמל: רמאור הנדסה. ויקטור מייבלט, מאיה מייבלט | אקולוגיה: ליאב שלם | ניהול פרויקט: גיאוכום. מור חובן, דניאל חשאי | צילום: עמיר ברנר, נועה ברנר, ליהי סטרוגו |


פארק החוף הוא פרויקט ייחודי של עיריית תל אביב וחברת "אתרים", במסגרתו בוצע שימור וחיזוק המצוק הטבעי והשבת הצמחייה המקומית ברצועת החוף, שאורכה כשני קילומטר. בנוסף נבנו לאורכו טיילת הולכי רגל, שבילי אופניים, מרפסות תצפית וספסלי מנוחה. הפארק מחבר בין חוף תל ברוך, ומגיע עד חוף הצוק הצפוני. שטח הפארק אמור להתרחב בעתיד עד לחופי הרצליה.

פארק החוף - ממעוף הציפור | צילום: ליהי סטרוגו

האתגר בהארת האתר הייחודי הזה דרש לשלב בין שלושה נדבכים מרכזיים:

הצורך הפונקציונלי בהארת השבילים ומרפסות התצפית, ליצירת בטיחות ותחושת בטחון בפארק בשעות החשיכה, תוך התייחסות מיוחדת לקרבה לים ולתנאי האקלים החריגים;

שמירה על ערכי רשות הטבע והגנים לרמת אור מינימלית למניעת זיהום אור ופגיעה מזערית ככל האפשר במחזורי הפעילות של בעלי החיים והצמחייה במקום;

ועיצוב תאורה אמנותי, שישתלב בעיצוב של סטודיו אורבנוף, יתרום לקסם הטבעי של המקום, ויצטרף לחזון שלנו לגבי 'תאורת הארץ' אותו אנחנו ממשיכים לקדם.


שביל הולכי - רגל

שיתוף הפעולה הפורה עם אדריכלי הנוף וכן הדיאלוג היצירתי של הצוותים עודד אותנו למחקר יסודי במטרה לאתר את החלופות המתאימות ביותר לפרויקט. כבר בשלב התכנון הראשוני בדקנו פתרונות מדויקים לכל אחד מהאלמנטים אותם נתבקשנו להאיר: שבילים להולכי רגל, מרפסות, ספסלים ורמפות עץ המיועדות למנוחה, ושבילי אופניים.


מרפסת תצפית אל הים, ושביל גישה

כל חלופה נבדקה הן בחישוב תאורה הן בהדמיה שמאפשרת למזמינים ולשאר השותפים לבחון את הנראוּת והתוצאה שתתקבל.


הדמיית תאורה | שביל הולכי רגל ושביל אופניים

שבילי ההליכה בפארק משתרגים בתוואי ציורי. את תאורת השבילים עיצבנו בעזרת שורת מנורות-עמוד נמוכות – אשר להן כמה יתרונות. העמודונים מאפשרים הארה מינימאלית ומדויקת באזור המדרון והמצוק שהינו רגיש ביותר מבחינה אקולוגית, כמו כן, לא רואים אותם מכיוון רצועת החוף. גם כשעומדים בפארק עצמו הם שומרים על קו-מבט נקי לכיוון השקיעה. ביקשנו מהיצרן לצבוע את העמודונים בצבע של השבילים לשמירה על אחידות ארכיטקטונית, ולכן בשעות היום הם כמעט בלתי נראים, בשעות החשכה הם נראים חלק אינטגרלי מהדרך, מייצרים מקצב חזותי ברור ושומרים על חוויה נעימה למבקרים.



ברמפות העץ, מתחמי המנוחה ועמודי העץ הצמודים למדרגות בחרנו לשבור את המקצב של עמודוני התאורה. העבודה עם החומר אפשרה לנו להטמיע את גופי התאורה בתוך הקונסטרוקציה, ובכך להפוך אותם לחלק בלתי נפרד מהמבנים. בשעות היום הם בלתי נראים, ועם הדלקתם בשעות החשכה הם תורמים לאווירה הקסומה והייחודית.




בתוואי שבילי האופניים בחרנו בגופי תאורה שפיזור האור שלהם רחב יחסית, אך אינו לא זולג מעבר לקו השביל. גם כאן ביצענו חישובי תאורה והדמיה, וכך יכולנו לתכנן ולקבוע מראש את רמת האור הרצויה.


שביל אופניים ולצידו שביל הולכי רגל

וכמה מילים על החיבור האישי שלי למקום. כמי שנולד וגדל בקרבת חוף הים של תל-אביב, וכבן למשפחה שהכתה שורש בעיר העברית הראשונה לפני למעלה ממאה שנה, הנוף הזה הוא נוף ילדותי. הסיפורים על ימי ראשית העיר שסיפרו לי אבי וסבי משתלבים בזיכרונותיי מימי הנעורים והשעות בהן ביליתי בחוף הים. ריחות המלח, הרוחות, החול שמגיע לכל מקום וגרגרים רבים שנדדו במהלך העבודה מהחוף אל מקלדות המחשב במשרד - היו כולם חוויות נעימות. עבורי עיצוב התאורה בפארק הייתה סגירת מעגל מרגשת. אפשרות להאריך מעט את שעות הקסם שהנופים הללו העניקו לי בילדותי.

פארק החוף | שבילי הליכה ומדרגות | צילום: ליהי סטרוגו

אנו תקווה כי פארק החוף החדש ישמש את התושבים.ות ויהיה מקום פנאי, רוגע ומילוי מצברים.


הפארק נפתח באופן רשמי בטקס במעמד ראש העיר מר רון חולדאי מיד אחרי ראש השנה תשפ"ד.

שנה טובה לכל בית ישראל.


עמיר ברנר, נובמבר 2023

bottom of page