Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility ימק"א של זהב ושל נחושת ושל אור | תאורת הארץ 2021
top of page

ימק"א של זהב ושל נחושת ושל אור | תאורת הארץ 2021

אדריכל: ארתור לואיס הרמון | עיצוב תאורה: עמיר ברנר, אלה כהן | מהנדס חשמל: איתן בסיס | ניהול פרויקט: יוחאי עשהאל, אסי אבשלום | יזם הפרויקט: הרשות לפיתוח ירושלים, הרל"י | נציג פמ"י: איציק בן-דור | קבלן מבצע: כהן את בן-דוד | צילום: עמיר ברנר


כולם מכירים את האותיות הללו מהשיר המפורסם של להקת VILLAGE PEOPLE , אבל YMCA הוא לא רק להיט מסוף שנות ה-70. הוא איגוד נוצרים צעירים, ובאנגלית Young Men's Christian Association. ראשי התיבות יוצרים את צירוף האותיות המפורסם. הארגון נוסד בשנת 1844 בלונדון, והוא מורכב מאגודות רבות בפריסה עולמית. עוד על פעילות הארגון ניתן לקרוא כאן.



בניין ימק"א ירושלים הוא מן המהודרים בבנייני הארגון. סניף האגודה בירושלים נוסד בינואר 1878, ומבנה הקבע הוקם בין השנים 1928 ו-1933, ומורכב למעשה משלושה בניינים סמוכים זה לזה.

הבניין תוכנן על ידי האדריכל ארתור לואיס הרמון, אשר בין עבודותיו גם תכנון האמפייר-סטייט בילדינג בניו-יורק. קירות הבניין ותקרותיו מכוסים בציורי קיר ומשובצים בפסלים ותבליטים. בין בעלי המלאכה שהועסקו בהקמת הבניין היו אמני בצלאל - מאיר גור אריה, בתיה לישנסקי, יחיא ימיני, זאב רבן ושמואל מלניק.


החברה הקבלנית שהקימה את המבנה הייתה חברת אלבינה, דוניה וקטינקא. קטינקא, שניהל את החברה, והיה בונה חופשי מלשכת 'מצפה' בירושלים, כתב בזיכרונותיו שלבניית "חדר ההתייחדות", במגדל המרכזי של הבניין, לקח אבנים ממערת צדקיהו. המערה אשר ממנה נחצבו חלק מאבני הכותל, וגם אותה היה לנו הכבוד להאיר.


החצר הפנימית

תפיסת התאורה שלי בהארת מבנים מסוג זה היא להיעזר בחושך וברמת התאורה הסביבתית הנמוכה, המאפשרת לנו להאיר את חלקי המבנה אותם נרצה להדגיש, בה בשעה שחלקים אחרים נותרים חשוכים.



העיקרון הוא להאיר את הפרגמנטים והפרטים האדריכליים – כל אחד על פי צורתו, גודלו והחומר ממנו הוא עשוי, ובכך ליצור מתוך הפרטים המוארים את תמונת המבנה כולו בחושך.



אנחנו נמנעים מיצירת תאורה שהיא "שטיפת המבנה באור", אלא בוראים תצריף של פרטים מוארים, המשלימים את מראה המבנה כולו בלבוש הלילי שלו. לכל קשת, לכל כותרת ולכל עמוד ישנה התייחסות ספציפית בעזרת מקור אור מתאים – חלבי, בעל קרן ממוקדת ועוד.



עיצוב התאורה מושתת על שני מישורים: המישור האופקי, הוריזונטלי, והמישור הניצב – וורטיקלי – ממש כמו המבנה עצמו. גישה זו, בשילוב הבחירה להדגיש אלמנטים אדריכליים יוצרת תמונה רבת עומק ועניין ויזואלי, והופכת לחלק מ"תאורת הארץ" המדגישה את קווי המתאר של הנופים בשעת לילה.


בארקדה, בחצר ובחזית המבנה שיקמנו את גופי התאורה האותנטיים, והחלפנו את הנורות לנורות LED בגוון חם המתאים לאווירת המקום.

ארקדה - מסדרון קשתות מואר

מעל הכותרות הותקנו פסי תאורה אופקיים, המהווים את קווי הרוחב, כך גם הוארה הכותרת העליונה של המבנה. הקווים הניצבים הם העמודים והמבנה המרכזי. התייחסנו לפרטים הייחודיים כגון הכתובת בעברית ובערבית, וכן תבליט המלאך – כל אלה הוארו על ידי פנס עם עדשות המכוון במדוייק על כל אחד מהאובייקטים הללו.


מרכז ימק"א ירושלים חרת על דגלו טיפוח אחווה וידידות בין נוצרים, מוסלמים ויהודים דרך פעילויות תרבות וספורט משותפות. בבניין, שהוא אחד היפים והבולטים בירושלים ומן היפים בין בנייני הארגון בעולם, פועלים גם אולם קונצרטים קטן ומהודר ומלון, ובמשך שנים רבות פעל במקום גם אצטדיון ימק"א. מבנה ימק"א עצמו הוכרז כמבנה לשימור.

הדמיית התאורה - בניין ימק"א

התאורה על בניין ימק"א | הואר לראשונה בחודש אוקטובר 2021


עמיר ברנר | אוקטובר 2021







bottom of page