Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility האור בקצה המגדל | מנזר סן סלוודור | ירושלים
top of page

האור בקצה המגדל | מנזר סן סלוודור | ירושלים

כמה מילים על הארת מגדל מנזר סן סלוודור | מנהלי פרויקט: יוחאי עשהאל, אסי אבשלום | עיצוב תאורה: עמיר ברנר, אלה כהן | צילום: עמיר ברנר | יזם: הרשות לפיתוח ירושלים.


הארת מבנים היסטוריים היא תמיד אתגר ייחודי, מרתק ומרגש. לכל מבנה סיפור ומאפיינים ייחודיים, ובמקרה של מנזר סן סלוודור מדובר בקומפוזיציה הארכיטקטונית, החומר והטקסטורות של הצריח והמגדל, הצבעוניות האופיינית, והיותו חלק בלתי נפרד מתמונת הנוף של ירושלים העתיקה.

מנזר סן סלוודור - "San Salvador", בספרדית "המושיע הקדוש", הלא הוא ישו, ממוקם ברחוב סנט פרנסיס ברובע הנוצרי בעיר העתיקה. זהו מנזר פרנציסקני המתועד במיקום זה החל מאמצע המאה ה-16. כיום מצויים בשטח המנזר מבני מגורים לנזירים, בית ספר, ספריה ובית דפוס, בתי מלאכה ויקב. נתבקשנו להאיר את המגדל, הצריח והשעון, המעטרים את קו הרקיע של ירושלים.



מגדל מנזר סן-סלוודור, שעת בין השמשות

בהמשך להתרשמות מעוצמת המבנה, גובהו, וגילן של חלק מהאבנים (למעלה מ-300 שנה), היה צורך להציג פתרונות טכניים להעברת כבילה והתקנת גופי התאורה כך שלא יפגעו בקווי המתאר ובמראה המבנה במשך היום, ויספקו את האפקט הרצוי בשעות הדמדומים והחשכה.


בעזרת התאורה יצרנו הדגשים לקווי המתאר האדריכליים בחלקו התחתון של המגדל, וכן בחלונות ותריסי העץ. הארנו את זוגות העמודים העיוורים והכותרות שלהם, את כיתוב האבן החרוט סביב המבנה בלטינית: "Lauda Jerusalem Dominum Lauda Deum tuum Sion" (שַׁבְּחִי יְרוּשָׁלִַם אֶת ה' הַלְלִי אֱלֹהַיִךְ צִיּוֹן, תהילים קמז), כל זאת תוך הקפדה על זוויות הארה ועוצמת הארה מתאימות לכל אלמנט.



השעון בראש המגדל – הואר כבר בעבר מבפנים. שיפרנו וחידשנו את התאורה הפנימית, אולם האתגר הנוכחי היה להאיר את האבן המעוגלת המקיפה את השעון, להבליט אותה ולתת לה הדגש – וזאת מבלי לגרוע מאפקט האור האחורי של השעון.





הארת צריח הגג היוותה אתגר נוסף. גג הנחושת הכהה ולו ארבע פאות דמויות משולש, מספק תמונה אייקונית למבקרים באזור כיכר צה"ל בירושלים. מגדל סן סלוודור הינו חלק בלתי נפרד מקו הרקיע המקדם את פני המגיעים מכיוון כיכר ספרא בעיר. השתמשנו בספוטים בעלי קרן צרה בגוון מתאים, שהוסתרו בצידי השעון, והם מבליטים את החומריות והטקסטורה הייחודיים לצריח.



מגדל סן סלוודור, מצייר את קו הרקיע

תכנון הפרויקט החל ב-2013 והוקפא מסיבות טכניות ואחרות מספר פעמים. בסופו של דבר, התוכניות יצאו לפועל- שודרגו גופי התאורה, הותקנו קבוצות הפנסים, ואנחנו גאים בתוצאה, הן בתהליך הסדור שבצענו והן בחזון הראשוני עמו יצאנו לדרך, כפי שאפשר להתרשם מתמונת ההדמיה.



הדמייה של תאורה המגדל | 2013

במונחים של בנין בן 300 שנים, 8 שנות המתנה הן פסיק על רצף הזמן. ובכל מקרה הסבלנות משתלמת. אנו מייחלים לימים שקטים, בהם מבט אל השמיים יהיה רק מקור השראה ורוגע.



לקריאה נוספת על מנזר סן סלוודור.





עמיר ברנר, מאי 2021

bottom of page