Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility גן לאומי | נבי סמואל
top of page

גן לאומי | נבי סמואל

גן לאומי נבי סמואל, ממוקם באחד המקומות היסטוריים המרתקים הקיימים בארץ ישראל. במקום שרידי התיישבות היסטוריים, החל משנת שלוש מאות שנה לפנה"ס לערך, דרך שרידים מתקופת בית שני, התקופה הרומית, הערבית, הצלבנית והתורכית, וכן מהתקופה בה ישב הצבא הירדני במקום, וכמובן מורשת קרב ממלחמת השחרור וששת הימים. לפי האמונה היהודית, כאן נקבר הנביא שמואל, ולפי האמונה המוסלמית נקבר כאן נבי סמואל, כמו כן במקום קיים בית קברות של הלגיון הירדני ובית קברות של תושבי הכפר הסמוך.





המקום ממוקם בראש גבעה המשקיפה על גבעון המקראית וגבעת זאב מצד אחד ועל העיר ירושלים מהצד השני.


המקום מנוהל היום ע"י רשות הטבע והגנים ברגישות וחוכמה כך שהמתח הדתי והלאומי סביב המקום אינו בא לידי ביטוי ביומיום.

את המקום פוקדים מאות אלפי מבקרים מכל הדתות ומכל העולם כל שנה. בגלל חשיבותו ההיסטורית וכן בגלל מיקומו הגיאוגרפי המרשים, הוחלט ברשות הטבע והגנים להרים פרויקט של שחזור שיקום והארה של מצודת נבי סמואל.

השלב הראשון – הארת המבנה והצריח – הושלם בימים אלה. לאחר מספר סיורים במקום ופגישות עם אדריכל הפרוייקט רוני מרגולין ונציגי הרשות, גובש קונספט להארת המבנה. העיקרון המוביל היה הדגשת האלמנטים המרכזיים במתחם:

  • קירות המצודה

  • הצריח

  • הנישות החלונות והפתחים בקירות המבנה

  • דבוקת עצי אורן ירושלים המזוהה עם המקום

לאחר מספר ניסויי תאורה, אושר תכנון התאורה.

תוכננו גופי תאורה מבוססי LED שקועי רצפה להארת הקירות והעצים. גופי תאורה ספוט עם אלומה צרה עם נורות מטל 150וואט להארת המבנה. ספוטים LED בעוצמה של 12 וואט, שגודלם הפיזי קטן יחסית להארת פתחי החלונות והנישות.

מכיוון שהצריח הואר מלמטה כלפי מעלה, נוצר צל על חלקו העליון, בגלל מרפסת המואזין. הפתרון היה להתקין על גבי המרפסת גופי תאורה ליניאריים LED להשלמת התאורה בחלק העליון המוצל.

מכיוון שמדובר באתר היסטורי, כל עבודות ההתקנה, החפירה והולכת התשתיות לוותה ע"י רשות העתיקות ולקחה כשנה. כיום האתר מואר בלילה ובגלל מיקומו הבולט, אפשר לראותו בלילה ממרחק רב, אפילו מגשר המיתרים שבכניסה לירושלים.



תאורת פנים, מצודת נבי סמואל. האור מדגיש את קימורי התקרה

גם בתאורת הפנים - הדגשנו בעזרת האור את קימורי המבנה העתיק, דבר התורם להאדרת אלמנט הגובה במקום. גם כשחודר אור יום מבחוץ התאורה מחזרת את האווירה הייחודית בחלל.



האתר פתוח לביקורים בכל ימות השנה. ניתן לקבל את כל הפרטים באתר הגן הלאומי נבי סמואל


bottom of page