Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility אלבר אלבז – מפעל החלומות * תערוכה
top of page

אלבר אלבז – מפעל החלומות * תערוכה

אוצרת: יערה קידר | קריאטיב דיירקטור: קייטי רייס | אוצרת ראשית של מוזיאון העיצוב חולון: מיה דבש | עיצוב תאורה: עמיר ברנר, הדמיות תאורה: אלה כהן | כיוון תאורה: ירון לוין | מנהלת הפקה: מאיה טבת | ליווי טכני: צדוק סופר | הקמה וגופי תאורה: דנאור | תודה מיוחדת לארז הדר | צילומים: עמיר ברנר, עדן ברנר |


״אלבר אלבז מפעל החלומות״ תערוכה החוגגת את חייו ויצירתו של מעצב האופנה הבינלאומי, שגדל בישראל, כמו גם את השקפת עולמו הייחודית, השמחה, אהבת האדם, הקסם האישי והכישרון.


"הדבר היחיד שאני לא עושה בחיי זה לסכם. אני לא עושה רטרוספקטיבות". אלבר אלבז 2021-1961.

זאת הייתה נקודת המוצא שלנו, צוות היוצרים של התערוכה, כשחיפשנו את הדרך המדויקת והמרגשת ביותר להציג את כישרונו העצום ודרכו הייחודית של אלבר אלבז. האוצרת יערה קידר הרכיבה מחדש את הקולקציה האחרונה שעיצב אלבז ל-AZ פקטורי, והציבה אותה כמסע בין תחנות חייו.


שער הכניסה לתערוכה -פנסים חכמים יוצרים תנועת אור על הרצפה

קייטי רייס, הקריאייטיב דיירקטור של התערוכה, ומי שבעצמה עבדה לצידו של אלבר למעלה מ-15 שנה, הפכה את תחנת חייו הראשונה של אלבז - 'חולון' - למסיבת פיג'מות מלאת שמחה וצבע. כחלק מהדיאלוג היצירתי, הכנו הדמיות, בהן המחשנו את הכוונה להפוך חלק זה של התצוגה למסיבה אמיתית.


הדמיה ממוחשבת של התאורה - מבט על | במרכז הגלריה במה מסתובבת

בעזרת גופי תאורה חכמים, גרלנדות, כדורי מראות השולחים ריצודי אור צבעוניים על הקירות סביב, ולהשלמת התמונה - במה מסתובבת.




במת 'פריז' הפכה לתצוגת-אפנה שוברת מוסכמות – בצבעוניות של שחור ואדום, עם ריהוט בסגנון תקופתי.



התחנה "בין פריז לניו-יורק" מעוצבת כמו סט צילומי סטילס בשחור לבן, והרקע המשובץ גם הוא לקוח מעולם צילומי האפנה. להשלמת התמונה המסוגננת ממוקמים בקדמת התצוגה שני עמודי "מטריות-פלאש" המייצרים פולסים של אור – מתוכנתים על ידי מחשב, ומסונכרנים בהתאמה למוסיקת הרקע.


בין פריז לניו-יורק | צילום: עדן ברנר

בין העולמות השונים – עיצוב התאורה נועד לשרת את האופי הייחודי של כל תחנה מתחנות חייו של אלבז. חלק ממקורות האור נסתרים ונועדו לייצר אווירה וחלק אחר הופכים להיות חלק מן המיצב המוצג. בחירת גופי התאורה שילבה בין עולמות התצוגה המוזיאלית לבין עולמות תאורת התיאטרון, תוך יצירת איזון מדויק המשרטט את מתחמי-המיצגים השונים, מדגיש או מטשטש את הצבעוניות הייחודית, יוצר צללים, כתמי אור וטקסטורות דינמיות ומוסיף נדבך קסום לוויזואליה המתקבלת.


המסדרון ההיקפי בקומה הראשונה מוביל את המבקר דרך עוגנים ותחנו בחייו של אלבז, מציג סקיצות שצייר בימי ילדותו, דרך לימודיו בשנקר, המעבר לניו יורק וההצלחה בבתי האופנה הבינלאומיים. התאורה מדגישה את המוצגים על הקיר המעוגל, ויוצרת מקצב של דגשים כאשר מן הצד השני, תאורה רכה מאירה את הקיר ומוסיפה אור בלתי-ישיר המעניק אינטימיות.


בתצוגה המדמה את חדרו של אלבז עוצב שולחן מגופי תאורה – וזהו מקור האור היחיד בחלל, שנראה מסתורי ומסקרן – ובו נגיעות מועטות של אור על שרטוטי סקיצות הבגדים המרחפים מעל לשולחן. באמצעות מקור האור הייחודי, בקשנו לעצב דימוי ההופך את רעיונותיו של אלבז כפי שביטא אותם בשרטוטים על שולחן העיצוב, למקור של יצירת חיים ובניית עולם.

הדמיית חדר היצירה של אלבז | צילום: ענבל ברנר

השמלה שעיצב אלבר אלבז לכוכבת מריל סטריפ עומדת בקצה המסדרון - ומקבלת במה משלה, בתאורה בגוון ייחודי המדגיש את הצבעוניות והזוהר.



הצבע האדום שהיה אהוב על אלבז והופיע ברבים מעיצוביו, נבחר לצבע הדומיננטי של שער הכניסה לתערוכה, לתצוגת המדרגות, וכן למסדרון המקשר לקומה השנייה.


במבואת הכניסה לגלריה העליונה מוצגת "שמלת השלום", במיצג תאורה דינאמי, בצבעי תכלת עדינים. יש הרואים בו תנועת עננים רכים בשמים, יש הרואים אדוות מים – ובכל מקרה הדינאמיות של התאורה משלימה את עיצוב השמלה והכנפיים ומחזקת את מעגל האסוציאציות שהן יוצרות.


שמלת השלום | צילום: עדן ברנר

בקומה השנייה מוצגים עיצובי בגדים של בית האופנה המהפכני של אלבז - AZ פקטורי. לצד בגדי מעצבים שונים שעוצבו במיוחד לתערוכת שנערכה לזכרו של אלבר בפריז. הכנו הדמיות ממוחשבות לעיצוב התאורה - אשר כבר בתחילת התהליך הדגישו את הכיוון הייחודי של והדומיננטי של האור בתערוכה.


הדמיה למול מציאות


הגישה האמנותית לעיצוב התאורה בקומה זו התבסס על התבוננות ולמידה של השימוש שעשה אלבר עצמו בתאורה דינאמית ועוצמתית בתצוגות האפנה שלו.




התאורה מבדלת את העיצובים הייחודים, הממוקמים על במות – אשר קיבלו הדגשי תאורה מלמטה ונראה כאילו הן מרחפות מעל הרצפה. אחת למספר דקות בתזמון עם שינוי המוזיקה והקרנות הוידאו – התאורה הופכת למופע של MOVING LIGHTS המשווים לאולם התערוכה אווירה של תצוגת אפנה או מופע רוק – אפקט המזריק חיוּת וקצב לסיור בתערוכה – ומהווה מחווה לאינספור תצוגות מופתיות בהשראת דמיונו ורוחו של היוצר אלבר אלבז.




התערוכה אלבר אלבז – מפעל החלומות * מוצגת במוזיאון העיצוב בחולון. מוזמנים לבקר.


עמיר ברנר, ספטמבר 2022


לקריאה נוספת:


bottom of page