Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
top of page

מגדל דוד | תאורת המוזיאון במצודה

יזמים: קרן קלור לישראל, קרן היסוד, עיריית ירושלים, משרד ירושלים ומורשת, משרד התיירות | אדריכלות: קימל אשכולות | עיצוב תצוגות: טל וחנן דה-לנגה אדריכלים | עיצוב תאורה: עמיר ברנר, אלה כהן | ניהול פרויקט: האחים מרגולין, דרור לייבה, אדוה מוסינגר | חשמל: יוסי תפארת הנדסת חשמל | צילומים: עמיר ברנר, נועה ברנר.


מוזיאון מגדל דוד בירושלים נפתח מחדש לקהל בחודש יוני 2023, לאחר השלמת פרויקט שיפוץ ושדרוג מקיף, שכלל את התצוגות, החללים והאתר כולו ונמשך כשבע שנים.


תאורת חדר תצוגה - מוזיאון מגדל דוד

המבנה הנוכחי משויך ברובו לתקופה הצלבנית בירושלים, שהחלה בשנת 1099, עם כיבוש הצלבנים את העיר במסע הצלב הראשון. באתר שרידים מתקופות רבות נוספות בין השאר מהתקופה הרומית המאוחרת, התקופה הביזנטית, התקופה המוסלמית הקדומה, הממלוכית והעות'מנית.




האבן הירושלמית ממנה בנויים קירות המצודה שרדה שנים רבות, ולכן כשניגשנו לתכנון התאורה עשינו זאת בהתרגשות ובכל הכבוד הראוי. רצינו להדגיש את העוצמה והממדים המונומנטליים ולהציג את הצבעוניות ואופי הבנייה הייחודי. עיצבנו קו-אור רציף, שמבליט ומייחד את הקירות ובה בעת יוצר המשכיות ושפה סגנונית אחידה בין כל חדרי התצוגות, הממוקמים באזורים שונים ובקומות נפרדות במצודה.


בנוסף לאחדות-הסגנון, מדגיש קו האור הרציף את קווי המתאר של החדרים במבנה, ויוצר אשליה של ריחוף, חגיגיות והוד. קו התאורה הנסתרת הוטמע גם במאחזי יד במסדרונות בהם גרמי מדרגות, והם ממשיכים את סגנון העיצוב הייחודי לכל האתר.


התצוגות בכל חדר, מעבירות מידע עיוני רב באווירה קסומה ועטופת מסתורין. גופי התאורה הנראים, מכוונים לתקרת המוזיאון ומדמים תאורת לפידים מתקופות עבר.


חלק מהתצוגות הינן דגמים העשויים חומר חלבי, בתוכו מוקמו גופי תאורה זעירים כך שהמודל מואר גם מבפנים.


גם קירות החדרים לוקחים חלק בתצוגת הקבע ומשמשים להקרנות של סרטים ואנימציה. דאגנו שרמת ההארה הכללית באולמות ההיסטוריים לא תהיה גבוהה מדי ובהתאמה למקרני התצוגה. הסרטונים מקבלים נוכחות ממגנטת, ונראים היטב על הקיר.


למבקר, הנכנס מהרחוב הירושלמי שטוף השמש נדרשות כמה דקות להתרגל לרמת האור הנמוכה משמעותית מאור החוץ – על-מנת להתמסר למסע בזמן, בין ממצאים ארכיאולוגים וחפצים עתיקים בני אלפי שנים. את תהליך ההסתגלות לתאורת המסע השכלי והרגשי מימשנו באופן הדרגתי בין אולמות הקבלה לתצוגות עצמן. חלק מהממצאים מוצבים מאחורי זכוכית – הדורשת טיפול מיוחד בכל הקשור להשתקפויות, לרמות התאורה ולסוג גופי התאורה.


המוזיאון פתוח לקהל הרחב, פרטים על שעות הפעילות באתר המוזיאון, בקישור כאן.




עמיר ברנר,

יוני 2023

Comments


bottom of page