Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
 

תערוכת הנשף | מוזיאון העיצוב חולון

אוצרות: יערה קידר | עיצוב תאורה: עמיר ברנר | אוצרת ראשית מוזיאון העיצוב חולון: מיה דבש | אסיסטנטים לאוצרות: נועם לוי, שקד ארקין, יואב דגן, קטיה מלול | ניהול אומנותי וקריאייטיב: שמואל בן שלום | עיצוב אומנותי ופיסול תצוגה: ויקטור ויוי בלאיש | שמלות תקופתיות: מוני מדניק | תאורה והתקנה: דנאור מערכות תיאטרון ואולפנים בע"מ | טכנאי תאורה: ירון לוין | ייצור והקמה: ג'ק רובינסון | וילונות: אורגון | מנהלת הפקה: מור לרון | ליווי טכני: צדוק סופר.


כשעשיתי את צעדיי הראשונים כמעצב תאורה לתיאטרון, גיליתי את הקסם של קרני האור כשהן נופלות על בדים ותלבושות. התאורה יכולה "להחיות את הבגד", לחדור דרכו, להעצים את הצבעים, הנפח והעושר הוויזואלי, וגם "להרוג את הבגד", להשטיח אותו, לגרום לצבעים להיראות דהויים וחסרי חן. כל אלו נכונים בכל הפקה והצגת תיאטרון, אבל בעיקר כאן, כשמדובר בהפקת ענק תקופתית, בה מוצגות שמלות-נשף מימי הביניים, דרך תקופת הרנסנס, הבארוק ועד ימינו אלה.


Dresses: Moni Mednik. Hair sculpting: Victor Bellaish. Accessories: Ruth Ruth Philosoph. Photo: Amir Brenner

כשפנו אלינו ממוזיאון העיצוב חולון להאיר את "הנשף", הרגשתי כמו אדם שחוזר למחוזות ילדותו. הנה פרויקט המשלב את העיסוק בתאורה אדריכלית מוזיאלית עם עולם התיאטרון ממנו הגעתי. כמו בכל פרויקט חדש, שלב התכנון ובניית הקונספציה הוא נקודת המוצא להכרת השותפים והעלאת רעיונות יצירתיים, המפרים את השיח. המפגש עם המעצב שמואל בן-שלום יצא לדרך בשנת 2020, בה החלה הקורונה להשתולל בעולם, ובשל כך המפגשים היצירתיים הועתקו ל-ZOOM. למרות הריחוק הפיזי, והמדיום החדש של התקשורת, הדיאלוג היה פורה, יצירתי, ומלא בתשוקה לחומרים העומדים להיות מוצגים בתערוכה.


חלק מתהליך היצירה - הדמיה ממוחשבת של התאורה, עמיר ברנר

בעזרת הדמיות של התפאורה והתאורה שהפקנו במשרדינו יצרנו מצבי-אור שונים, בחרנו הדגשים, צבעים, זוויות הארה, הצללות, וכל הנדרש כדי להמחיש את האור שעתיד לעטוף את המוצגים. כשנשלחו התוכניות של תפאורת התערוכה לביצוע, הוטמעו בתפאורה מסילות ייחודיות לגופי התאורה, כדי להשיג את האפקטים שרצינו.


הגלריה התחתונה. עיצוב השמלות: מוני מדניק. צילום: עדן ברנר


שלב ההקמה והכיוונים החל כשישה שבועות לפני פתיחת התערוכה. מבניית הסט, הצבת בובות-הראווה, המוצגים והבמות, דרך כיווני הפנסים, רמות האור המדויקות, תכנותי מחשב התאורה, והגדרת קיואים עבור פנסי התאורה החכמים, הזזים בתזמון ספציפי ליצירת אפקטים ויזואליים המתכתבים עם המוצגים והמוזיקה.


כותרת המשנה של התערוכה היא: אסקפיזם בתפירה-עילית. המעצב שמואל בן-שלום והאוצרת יערה קידר חיפשו דרכים ליצור הלכה למעשה את חווית האסקפיזם מרגע הכניסה למוזיאון - וכך מצאתי את עצמי תורם לתחושת הבריחה מהמציאות כבר בחלל התצוגה הראשון – בו מוצגות שמלות הנשף הלבנות שעיצב מוני מנדיק. הבחירה באור רך, המאיר כל אלמנט בנפרד, יוצר הדגשים נקודתיים בחלל, כשברקע התפאורה מדמה אולם נשפים על-זמני באמצעות תאורה נסתרת המספקת אווירה קסומה העוזרת להתנתק מהעולם החיצוני ומשלימה עולם ויזואלי וחוויתי שאינו מכאן - אנחנו בהיכל-נשפים בארמון מפואר - הסילואטה הסימבולית והנקייה של התפאורה גורמת למבקרים להשלים את "אולם הנשפים" הפרטי שלהם, ולהתמסר לאגדה. אסקפיזם במיטבו.


עיצוב השמלות: מוני מדניק. עיצוב תאורה וצילום: עמיר ברנר


המעבר לחלל התצוגה הבא מוליך את המבקר במסדרון שאורכו כ-6 מטרים, במעין שלב-מעבר צבעוני, הרומז לגבי הבאות. התאורה מתחלפת בקצב איטי לאורך המסדרון, וממשיכה את המסע בזמן לעולמות ואולמות נוספים של הנשף, בעזרת קשת גוונים מרהיבה ואווירה המשתנה בהתאם לצבעוניות.



עיצוב תאורה וצילום: עמיר ברנר


לפני אולם הנשפים הגדול - ניצבת התצוגה המרשימה והקבוצתית הזו, שהיה תענוג להאיר ולהדגיש את הצבעוניות המרהיבה שלה.


Shahar Avnet, Ensembles from the collection Insanity Anxiety, Spring-Summer 2018. Photo: Amir Brenner

במות התצוגה מורכבות מכמה מדרגות, בקו מעוגל, אשר קיבלו טיפול ייחודי של התאורה, המדגיש את קווי המתאר שלהן. קירות אולם התצוגה מטופלים באור רך שלא מושך את העין, אבל יוצר מסגרת נעימה לתמונה הכוללת.




Upper Gallery, The Modern Ball Israeli “Couture“, The Pastel Ensembles.

Light Design & Photos: Amir Brenner


במרכז האולם שנדליר גדול המורכב כולו מקולבים, ומואר בגוף תאורה ייחודי שהוכן לתערוכה, תחתיו בובת גבר ובובת אישה, העומדים על במה עגולה.



If You Will It, It Is A Fairy Tale, 2021. Dress design Lihi Hod, Tuxedo Suit, Shirt and Bow Tie Shlomi Anteby. Textile design Maya Naé. Light Design & Photo: Amir Brenner


כדי להשלים את הביקור במוזיאון – ומבלי להרוס את ההפתעות– צוות המשרד ואני ממליצים בחום לבקר בתערוכה כדי לראות ולחוות את "הנשף" במלואו.


לקריאה נוספת על התערוכה - טיים אאוט | WALLA.FASHION | HAARETZ

לאתר מוזיאון העיצוב חולון


צוות המשרד: עמיר ברנר, מעצב תאורה | אלה כהן, מעצבת תאורה | טל עמיר, מעצבת תאורה | נועה ברנר, מנהלת המשרד. יולי 2021